Aveti o firma – ce urmeaza?¶
La prima firma, si uneori si pentru antreprenorii cu experienta, pot aparea niste neclaritati despre pasii pe care trebuie sa ii urmati. Am creat lista de elemente pe care ar trebui sa le bifati in primele zile dupa ce ati devenit antreprenor.
Ghidul este gandit pentru cei care nu au mai avut o firma dar chiar e posibil ca unele din idei sa fie utile si pentru cei mai experimentati.
Cel mai probabil va trebuie un cont bancar la o banca traditionala (nu Revolut,Wise etc.). Puteti sa aveti si din acelea dar din aceste tipuri de banci cel mai probabil nu se pot plati taxele in Romania pentru ca, pe langa datele standard, la platile de taxe trebuie introdus si CUI-ul pentru care se platesc taxele intr-o sectiune separata. Va sugeram sa va documentati temeinic inainte de a face acest tip de operatiuni.
Registrul Unic de Control (RUC) este obligatoriu.
Mai multe detalii aici: Registrul unic de control
Depunerea capitalului social. Actionarii trebuie sa plateasca suma din Actul constitutiv din contul personal in contul bancar al firmei. Trebuie sa se faca acesta plata inainte de inceperea activitatii, dupa infiintarea firmei.
Organizarea contabilitatii si imputernicirea cuiva sa depuna la ANAF declaratiile (Daca aveti deja Keez o sa va contactam despre imputernicire)
Analizati daca trebuie CUI Special sau cod de TVA. Va trebuie unul din ele daca faceti achizitii sau vanzari in/din UE.
Mai multe detalii aici:
Analizati sistemul de impozitare pe care il va avea firma. Daca doriti micro va trebuie angajat sau contract de mandat. Daca nu, va pregatiti pentru impozitare la profit:
Daca aveti angajati cu contract de munca va trebuie:
O firma care face SSM
Dosar personal pentru angajati
Regulament de Ordine Interioara
Mai multe detalii aici: Dosarul personal
Daca vindeti la persoane fizice, in functie de activitate, ar putea fi necesara achiationarea unei case de marcat (daca vindeti la persoane fizice).
Mai multe detalii aici: Casa de marcat
Daca firma are administrator strain trebuie ca administratorul sa aiba NIF (Numar de identificare fiscala). Daca nu are, Keez va poate ajuta sa il obtineti. Scrieti-ne pe Connect/Admin sau la extraservices@keez.ro
Analizati daca aveti sau nu nevoie de un sistem de gestiune a stocurilor
Mai multe detalii aici: Stocuri
Autorizatii si licente. Nu este ceva pentru contabilul firmei dar da, poate uneri sa fie nevoie de ele. Nu este cazul la firmele de dezvoltare software.
Aveti masina personala si doriti sa decontati cheltuielile pe firma? Se poate, va trebuie doar un contract de comodat. Aveti model in Keez la Dictionare/Formulare. Cautati („comodat”)
Nu este nevoie sa incarcati contractul de comodat semnat in Keez, acest document este unul administrativ. Trebuie sa existe insa nu se inregistreaza propriu-zis in contabilitate
Mai multe detalii aici: Deductibilitate cheltuieli autovehicule
13. Vreti sa stiti ce cheltuieli puteti considera ca fiind ale firmei, sa nu cheltuiti banii personali in numele firmei. Nu exista o singura „reteta”, depinde de fiecare firma. O firma de publicitate poate cumpara un costum pentru a filma o reclama insa o firma de programare nu poate cumpara haine „pe firma”.
Mai multe detalii si exemple aici: Cheltuieli decontabile
Firma inca nu are cash. Puteti sa finantati firma prin imprumuturi de la Actionar - va trebuie un contract de imprumut sau creditare firma. Aveti model in Keez Dictionare/Formulare
Pregatiti-va sa emiteti facturi. Keez are modul de facturare pregatit pentru eFactura. Este simplu si usor de utilizat.
Detalii pentru emiterea primei facturi aveti aici: Prima factura
Codurile CAEN se potrivesc cu activitatea firmei? Este important sa fie corecte. Analizati-le la inceputul activitatii si atunci cand modificati tipul de activitati pe care firma le face.
Mai multe detalii aici: Codurile CAEN
Importati sau exportati bunuri in afara UE? Aveti nevoie de cod EORI.
Keez va poate ajuta. Scrieti-ne pe Connect/Admin sau la extraservices@keez.ro
Firma mai are nevoie de stampila? Nu, firmele nu mai sunt obligate sa aiba stampila;
Plan de afaceri. Aveti nevoie de un sistem in care puteti sa estimati cel putin:
cate venituri veti obtine,
cu ce cheltuieli
ce nevoie de finantare aveti ca sa sustineti aceste cheltuieli
Un plan de afaceri va poate ajuta din foarte multe puncte de vedere, in plus fata de cele enumerate mai sus. Cele de mai sus insa sunt cerinte minime pentru inceput.
Daca planul este pe termen lung poate aveti nevoie sa inregistrati marca dumneavoastra la OSIM. Nu amanati acest moment daca inregistrarea este importanta altfel s-ar putea sa fiti nevoit sa schimbati detaliile brand-ului pe parcurs, cu cheltuieli considerabile.
Echipamente - O firma trebuie sa lucreze cu o un computer, un telefon sau un birou. Ati putea sa le achizitionati chiar de la dumneavoastra. Ati putea face borderou de achizitie care in fapt transfera proprietatea de la persoana fizica la persoana juridica. De ce? Pentru ca in felul acesta firma are niste echipamente cu care isi poate desfasura activitatea. Banii se pot plati actionarului cand firma ii va avea.
Probabil sunt multe alte intrebari la care nu am raspuns aici.
Va invitam sa ne adresati aceste intrebari in Connect/Admin