Stocuri: Intrebari frecvente¶
Cum aleg articolele pentru care fac inventar?¶
Exemplu:
Am cumparat marfa si as fi vrut sa stiu cum trebuie sa fac intrarile.Am cumparat un sac de haine second hand amestecate, nu o sa am o categorie de produs cu masuri diferite, o sa am 60 de produse diferite.Pot cumva sa fac intrarile pe, de ex. : haine (sau imbracaminte) - 60 bucati? Sau trebuie - geci - 15, pantaloni - 5, tricouri-12, bluze-2, etc.
Ce va recomandam este sa nu tineti gestiunea prea detaliat sau prea generic. De exemplu, nu este cazul in exemplul de mai sus sa o tineti pe:
pantaloni negri stil abc, marimea XS
pantaloni albastri marca aaa, marimea L etc. Acest lucru ar putea deveni extrem de complex.
La fel, nu este cazul sa creati articole separate in gestiune pentru fiecare element de imbracaminte - practic o sa aveti sute de produse, toate vandute o singura data si apoi abandonate. Cel mai bine ar fi sa aveti catega produse generice: - pantalon - geaca - tricou - bluza
Este totusi important sa va planificati in avans. Daca la un moment dat veti avea nevoie de marimi si culori (daca, de exemplu, vreti sa le puneti pe un site) atunci este posibil sa fie nevoie sa stiti cate bucati din fiecare marime, stil, culoare mai aveti.
Genul acesta de decizii (dupa cum se vede) sunt specifice fiecarui business deci sfaturile noastre ca si contabili nu prea sunt de folos peste un anumit nivel. Va putem spune ca trebuie sa stiti care este numarul de elemente de inventar si valoarea acestora dar cum stabiliti acele elemente (nivelul de detaliu) este subiectiv.
Cum pot sa verific un NIR ?¶
In primul rand se verifica datele facturii inscrise in NIR:
date furnizor
data achizitie
numar factura
In al doilea rand se face comparatia cu factura/facturile de achizitie. Astfel:
Daca sunteti platitor de TVA si factura e din Romania, valoarea din factura fara TVA = Valoare NIR.
Daca nu sunteti platitor de TVA atunci TVA este o taxa nerecuperabila deci este inclusa in valoarea din NIR. Totalul NIR = Total factura inclusiv TVA
Daca ati cumparat din NonUE si ati facut vama atunci valoare NIR este suma urmatoarelor elemente:
Valoare factura marfa la cursul zilei facturii
Valoare factura transport la cursul zilei facturii de transport
Valoarea taxelor vamale + TVA platit in vama (daca nu sunteti platitor de tva). Daca sunteti platitor de TVA atunci TVA nu se include in valoarea din NIR pentru ca este o taxa recuperabila)
Mai multe informatii despre NIR:
Nu s-au scazut din gestiune unele produse. De ce?¶
Inchizand luna si verificand stocurile am observat ca nu s-au scazut unele produse din stoc. Am facut ceva gresit?
In primul rand este foarte bine ca ati verificat stocurile. Acest lucru face parte din obiceiurile bune in privinta gestiunii.In al doilea rand, cel mai probabil da, ati facut o mica greseala - nu ati marcat stocabil articolul la momenul facturarii. Se poate rezolva fara prea multe dificultati.Atunci cand creati un articol (Articole stocabile) trebuie sa creati ca Stocabil, adica un articol gestionat de sistemul de stocuri.Uneori insa cand creati articolul nu il creati ca Stocabil. Doar aceste articole se scad din stoc.
Care e diferența între o gestiune global-valorica și una cantitativ-valorica?¶
Există multe de diferențe: de la actele pe care trebuie să le faci, până la tipul de produse ținute în gestiune și cine poate aplica aceste metode.
Metoda Global-Valorica
Această metodă te scutește de fisele de magazie, dar trebuie să ții cont că organele de control cer păstrarea în unitate a cel puțin copii după NIR-urile întocmite pentru toate produsele existente în stoc. În plus, dacă aplici această metodă, trebuie să te asiguri că prețurile de vânzare menționate în NIR-uri coincid cu cele de pe raft (afisate) sau să poți demonstra modificările cu procesele verbale de schimbare a prețului.
Stocurile sunt ținute doar valoric. Contabilitatea nu va ști niciodată câte bucăți ai din fiecare produs. Ele sunt agregate, iar când vinzi un produs, acesta este descărcat pe baza unui coeficient K (de adaos comercial), obținându-se un cost mediu asociat tuturor produselor tale. Dacă adaosul comercial este aproape identic, fiecare vânzare va avea un cost proporțional cu valoarea vânzării.
În plus, procesele verbale de schimbare a prețului sunt adesea neglijate. Lipsa lor duce la un stoc mult mai mare în contabilitate decât în realitate, mai ales în perioada de reduceri. Dacă prețul nu este modificat prin întocmirea proceselor verbale de schimbare a prețului, contabilitatea va înregistra o marjă de adaos mai mare, un cost mai mic al mărfurilor și un profit mai mare, pentru care va trebui să plătești impozit.
Metoda Cantitativ-Valorică
Metoda cantitativ-valorică presupune o evidență mai detaliată. Pentru fiecare produs există fise de magazie unde sunt trecute cantitățile, precum și prețul de intrare și valoarea pentru ieșire.
In orice moment există o evidență - câte bucăți sunt din fiecare produs și ce valoare are fiecare.
În timp ce metoda global-valorica poate fi folosită doar în comerțul cu amănuntul, cea cantitativ-valorică poate fi utilizată pentru orice tip de comerț, inclusiv cel cu amănuntul.
Daca fac facturi de vanzare cu eMag, dar si cu KEEZ, mai trebuie sa inchid stocurile in Keez? Dar sa inregistrez iesirile?¶
In timp ce iesirile din Keez se inregistreaza automat atunci cand faceti factura direct din Keez, cele din alte sisteme (precum eMag) nu se pot descarca automat.
Asta inseamna ca trebuie sa inregistrati iesirile intr-unul din cele trei moduri:
Cum fac ca un articol sa fie urmarit / gestionat in sistemul de stocuri? Ce inseamna ca un articol este stocabil?¶
Informatii suplimentare despre articolele stocabile aici Articole stocabile