Analiza Cash-Flow-ului

Raportul de Cash Flow poate fi gasit in platforma in sectiunea Dashboard > Cash Cash-Flow-ului

Este completat si de raportul Incasari si Plati

Dashboard > Cash Flow

Idei principale:

  • planifica realist incasarile si platile

  • incearca sa finantezi investiile pe termen lung din surse de finantare pe termen lung

  • finantarea bancara este importanta pentru cresterea rentabilitatii capitalului propriu

  • compara performanta ta cu a altor firme din domeniu, daca este posibil

  • nu uita sa planifici platile de taxe si impozite

  • TVA-ul nu este al tau

  • atentie la taxele lunare si trimestriale

Analiza colectare

Analiza colectarii trebuie sa ia in considerare toate aspectele colectarii datoriilor:

  • cat de repede se „ruleaza” banii,

  • valoarea neta a sumelor de incasat,

  • valoarea sumelor cu vechime mai mare decat planificarea/standardul propus.

Viteza de rotatie

Pe scurt, daca o firma vinde in medie de 30 de lei pe luna si are 90 lei in sold la finalul lunii atunci ruleaza banii cam in 3 luni (90 zile). Aceeasi firma, pentru a avea destui bani sa sustina acesti bani pe care nu ii incaseaza la clienti va avea tot timpul de 3 ori vanzarile lunare in bani blocati la clienti.

Practic orice crestere a vanzarilor va veni mai intai cu cresterea de 3 ori a sumelor „blocate” la clienti. O vanzare de 40 lei pe luna va duce la cresterea soldului la 120 lei. Diferenta de la un sold de 90 lei la 120 lei va trebui finantata de undeva (de la banci, din buzunarul antreprenorului, de la furnizori etc.)

Prin comparatie, daca firma incaseaza toate datoriile in interval de o luna atunci va avea la vanzari de 30 lei un sold al datoriilor de la clienti de 30 lei.

O crestere a vanzarilor de 10 lei ar duce la un necesar de finantare tot de 10 lei, incomparabil mai usor de atins.

Analiza pe vechime

Viteza de rotatie este un indicator bazat pe medii, care functioneaza corect atunci cand sunt multe tranzactii relativ similare. Nu functioneaza tot timpul corect atunci cand afacerea este in crestere sau in declin.

Daca comportamentul clientilor nu este constant si exista discrepante mari intre anumiti clientii si restul atunci trebuie analizate situatiile exceptionale.

Astfel, daca in exemplul anterior soldul de 90 ron nu este unul mediu ci este datorat unor clienti vechi de 5 luni cu sold de 30 RON si restul soldului este de 60 RON atunci nu putem sa facem presupunerea ca la cresterea vanzarilor vom avea un sold de 120 de ron, ca mai devreme. Mai degraba ar putea fi facuta estimarea ca vanzarile de 40 ron ar putea duce la un sold de 30 ron datorii vechi + 2 luni x 40 RON = 110 RON.

De aici vine si necesitatea ca la intervale regulate sa se faca „curatenie” in soldurile de clienti. Nu are rost sa se urmareasca in aceeasi categorie datoriile care sunt extrem de vechi si cu sanse de incasare mici si datoriile curente, care se incaseaza in circuitul normal.

Limita de credit

Limita de credit, ca la cardurile bancare, se refera la suma totala pe care o considerati acceptata ca sold maxim al unui anumit client.

Calculul limitei de credit pe care o aveti la un funrnizor sau pe care o acceptati de la un client poate varia si in general tine de tipul afacerii, garantiile oferite si durata creditului comercial acordat.

De exemplu daca cumparati de la un Furnizor bunuri in valoare de 100 ron/ luna si termenul de plata este de 3 luni, o limita de credit rezonabila ar putea fi 300 de lei. Daca furnizorul anticipeaza ca ati putea totusi sa cresteti cantitatea achizitionata de la el ar putea sa creasca limita la 350 de lei pentru a permite acest tip de crestere fara a reanaliza tot timpul limita de credit.

Unele aplicatii, ca limitare a riscului, permit configurarea unei limite de credit astfel incat un manager sa nu fie nevoie tot timpul sa aprobe sau nu acordarea de credit comercial (intocmirea unei facturi) ci doar atunci cand aceasta limita se depaseste.